Steve Reich met Steve Reich

Foto: Bart Heemskerk

Reich concert met Steve Reich - een terugblik

Slagwerk Den Haag opende op 2 augustus jl. het Dekmantel Festival met een avondvullend Reich concert in aanwezigheid van én met de maestro-composer. Dekmantel Festival programmeert een brede dwarsdoorsnede binnen de kwalitatieve elektronische muziek. De minimal composities van Steve Reich zijn van grote invloed geweest op electronica- en technoproducers en DJ’s. Reden om de 80-jarige componist uit te nodigen en een jongere generatie te laten kennismaken met zijn werk.

Het concert in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam begon in de foyer: Pendulum Music (1968/73) is een stuk met vier rondzingende microfoons, die over luidsprekers heen en weer slingeren. Het eindigt wanneer ze alle vier stilhangen. In de zaal klonk vervolgens Clapping Music, uitgevoerd door Steve Reich zelf en Niels Meliefste van Slagwerk Den Haag. Het Parool schreef hierover: “In al zijn beknoptheid is dit een ritmische samenvatting van Reichs hele oeuvre: een paar handen klapt een continue ritmische cyclus van twaalf tellen (dat deed Reich), terwijl het andere paar handen diezelfde cyclus steeds één tel laat opschuiven, totdat ze na een minuut of wat weer in een ritmisch unisono samenvallen.” Mallet Quartet (2010) en Music for Mallet Instruments, Voices and Organ (1973) volgden. Na de pauze werd de klassieker Drumming (1970-71) van 70 minuten uitgevoerd.

De pers over dit concert:

Het Parool: “Slagwerk Den Haag imponeert met Reich” (*****)
Slagwerk Den Haag maakte er een enerverende avond van, waarin alle ritmische patronen dwingend en onontkoombaar als tandwielen in elkaar grepen. De uitvoering van Drumming was hypnotisch en opwindend en in het Mallet Quartet wist Reich te ontroeren op het moment dat het stuk eventjes omslaat in zachte speeldoosjesmuziek.Lees hier het hele artikel.

De Volkskrant: Drumming van Steve Reich blijft decennia later nog altijd een indringende ervaring” (*****)
Het is Reichs grote verdienste dat hij in een tijd waarin cerebraliteit en zelfs ontoegankelijkheid troef waren bij componisten, het luisteren zelf weer een centrale plaats heeft gegeven in de hedendaagse muziek.(...) Drumming (...) kan niet meer de schok teweegbrengen die het destijds veroorzaakte (...) maar het volgen van dat lange traject, dat begint met gestemde bongotrommen en dan in gestaag, maar voortdurend gevarieerd geroffel tot in de hoogste registers voert, blijft een indringende ervaring.” Lees hier het hele Volkskrantartikel.

3voor12: "Steve Reich en Slagwerk Den Haag laten het Muziekgebouw galmen tot je niet meer weet wat je hoort"
Het emotionele hoogtepunt zit voor de pauze met Music for Mallet Instruments, Voices and Organ. Maar het echte vuurwerk zit erna. Meer dan een uur lang is het alle hens aan dek bij Drumming. Als dansers zitten de muzikanten die niet spelen langs de randen van het podium, te wachten wanneer ze bijvallen en overnemen. Een simpele slag op bongo’s groeit uit tot een storm aan trommels, die vervolgens wordt overgenomen door de marimba’s en alleen maar groter en groter groeit totdat je kan leunen tegen het geluid en op de punt van je stoel naar adem moet happen.Lees online het artikel.

Bekijk ook de dubbelinterviews met Reich en Fedor Teunisse in het NRC, de Volkskrant en op Radio NPO4, zie In de media.

DEEL DEZE PAGINA

Kantoor

Piet Heinkade 5
1019 BR Amsterdam
info@slagwerkdenhaag.nl

Studio

Labs55
Lulofsstraat 55
2521 AL Den Haag